Garantieverzekering... oplichting!

Ik vraag me wel eens af hoeveel landen er op de wereld zijn waar je nóg meer verzekeringen kunt afsluiten dan in Nederland. De VS misschien, maar verder?

Verzekeringen uitzoeken is een klusje dat ik zoveel mogelijk voor me uitschuif. Alle voorwaarden met elkaar vergelijken, nadenken over hoeveel risico je wel of niet wilt lopen. Inschatten welke zorg mijn man en ik nodig denken te hebben, maar ook welke zorg we verwachten voor onze kinderen. Met het halve gezin in de beugels zijn we kind aan huis bij de orthodontist, bijvoorbeeld. Alleen al het uitzoeken van dat onderdeel is een klus op zich. Welke verzekeringsmaatschappij biedt welke vergoeding, en hoe zit dat met wel of niet een aanvullend pakket afsluiten..., het lezen van dit soort kleine lettertjes zal nooit mijn hobby worden, vrees ik.

Gelukkig zijn er ook verzekeringen waarvan het heel helder is dat ze complete bull s*** zijn. Bijvoorbeeld de garantieverzekering. Toen ik een tijdje geleden een prijzige camera kocht, en de verkoper mij haast zonder te vragen een extra garantieverzekering in de maag wilde splitsen, heb ik een ferm 'nee' laten horen. Een garantieverzekering is in mijn ogen pure oplichting! Zo!

Wettelijk gezien hebben consumenten recht op een deugdelijk product, zoals dat zo mooi heet. De omschrijving hiervan wordt niet nader gegeven, daarvoor gebruik je gewoon je boerenverstand.
Als ik een waterkoker koop, is het geen probleem als ik daar water in doe. Je mag van de waterkoker verwachten dat hij daardoor gewoon blijft functioneren. Als dat niet zo is, is het geen deugdelijk product en heb ik recht op vervanging. Gooi ik dezelfde hoeveelheid water echter in mijn spiksplinternieuwe spiegelreflexcamera, dan is de kans nogal groot dat deze stopt met functioneren. Aangezien het apparaat daar ook niet helemaal voor bedoeld was, kan ik naar mijn garantie fluiten.

Wat veel consumenten niet weten is dat de garantietermijn in veel gevallen veel langer is dan een verkoper je wil laten geloven. In de Europese richtlijnen staat een termijn van twee jaar genoemd. Maar dit is een richtlijn, geen harde eis. De termijn die in Nederland geldt, is die van deugdzaamheid. En deze hangt af van het apparaat dat jij koopt. Van bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine, spiegelreflexcamera, vrieskist of televisie mag je verwachten dat deze langer dan twee jaar meegaan. En dus heb je veel langer dan twee jaar recht op garantie, mits je kan aantonen dat je het apparaat niet opzettelijk kapot hebt gemaakt, of onzorgvuldig hebt gebruikt. Overigens geldt dit niet voor kleinere onderdelen zoals het lampje van je koelkast. Gaat dat stuk na twee jaar, koop dan zelf een nieuwe.

Wij hebben dit eens meegemaakt met een televisie die wij kochten. Volgens de verkoper zat er twee jaar garantie op. En jawel, na twee jaar en 1 dag (echt!) bleef het beeld zwart. Televisie teruggebracht en laten nakijken. Er bleek iets doorgebrand aan de binnenkant en toen we de televisie weer op kwamen halen, werd ons een rekening van meer dan 100 euro getoond. Want ja, helaas voor ons, de garantie was verlopen. Ja, heel zuur dat het maar een dag was, maar we begrepen natuurlijk wel dat de schoorsteen van de verkoper ook moest roken. Hadden we maar extra garantie bij moeten kopen toen de de tv aanschaften. Heel vervelend voor ons, maar niks aan te doen. Aldus een vriendelijk glimlachende verkoper.

Het had nog heel wat voeten in de aarde voordat wij de televisie weer mee naar huis konden nemen, zonder de rekening te betalen. Een brief naar het hoofdkantoor van de winkelketen waar wij de tv kochten, bleek uiteindelijk wonderen te doen. We kregen een telefoontje met duizend excuses van het hoofdkantoor en toen we onze tv op kwamen halen, duwde de verkoper ons de tv in handen en bleek er zelfs een bosje bloemen bovenop te liggen. Wat vermoedelijk niet van de verkoper zelf uit was gegaan want deze draaide zich woedend om en reageerde niet op ons vriendelijke bedankje. Kennelijk op de vingers getikt door het hoofdkantoor. En terecht.

Heb jij extra garantieverzekeringen?




Reacties

  1. Nee, die heb ik niet. Ik probeer toch altijd zo min mogelijk verzekeringen te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ontslag

De juf en het koekje

Een nieuwe werkplek