What's in a name?

In de diverse tijdlijnen op mijn social media komen regelmatig gesponsorde posts voorbij. Om de een of andere reden zie ik de laatste tijd vaak een advertentie voorbijkomen van iemand die bedrijfsnamen bedenkt. En daar een aardige boterham mee schijnt te verdienen. Meer dan dat doet hij niet. Hij helpt je niet aan een logo of tekst, biedt geen andere diensten aan die reclamebureaus (waar ook meegedacht wordt over bedrijfsnamen) over het algemeen wel aanbieden. Het enige wat hij doet is luisteren naar je verhaal en als antwoord komt hij met een bedrijfsnaam op de proppen. Kennelijk is er behoefte aan zo'n dienst. Slim van hem, om in dat gat te springen. 

Eerlijk is eerlijk, in een naam ligt veel besloten. Vooral aan vooroordelen. Ik kan me nog herinneren dat mijn broer jaren geleden een vriendin kreeg. Toen hij haar naam en woonplaats noemde, voegde hij er in adem aan toe: 'maar ze is geen boerentrien.' En hoe belachelijk ook (want wat kan mijn inmiddels schoonzus nou doen aan haar naam en geboorteplaats), ik begreep wel waarom mijn broer die toevoeging maakte. En nee, broer en ik hebben niks tegen boeren en boerinnen. 

Bedrijven en organisaties hebben af en toe ook van die namen, die ik echt niet begrijp. Ik had het er pas nog met mijn zus over. Het gesprek kwam, al wandelend, op wandelclubs. Zodra het woord viel, schoten we in de lach. We wisten ook precies van elkaar waarom. 

In de plaats waar wij opgroeiden, deden we op de basisschool ieder jaar mee aan een avondvierdaagse. Voorop liep, in vol ornaat, de plaatselijke wandelclub: De Tippelaars.' 
Wie -in vredesaam- heeft dat bedacht? 
Stel dat ik een lidmaatschap van een wandelclub zou overwegen, dan zou ik om de naam dus niet bij deze club gaan. 
'Ja, ik hoor bij de tippelaars. Ja, wij tippelen. Gezellig met elkaar, inderdaad. Soms uren achtereen! Wil je ook een keertje meedoen? Is goed voor je, het houdt je lijf ook zo soepel.' 
Neuh, bedankt. 

Zo bestaat er ergens in het zuiden van ons land een dameskoor met de naam: Uit Volle Borsten. 
Ook al zoiets! 
Ik: 'Oh, je wilt vanavond afspreken? Sorry, ik kan niet. Ik heb volle borsten.'
Vriend: '...' 

In het nieuws was een week of twee geleden aandacht voor de slechtste bedrijfsslogan. Een herenkapper won met: wij doen wel vrouwen, maar knippen ze niet. 
Dat zo'n kapper klandizie krijgt, zeg. Niet te geloven. 

Conclusie: ook voor namen geldt: genoeg = genoeg. Humor in een bedrijfsnaam? Fantastisch, maar ga niet te ver. 

Heb jij weleens een bedrijf overgeslagen, puur om de naam?









Reacties

  1. Ik geloof het niet. Maar ik geloof zeker wel dat de naam veel doet!

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ontslag

De juf en het koekje

Onze hypotheek gaat veranderen (deel 2)