Boodschappen wel of niet laten bezorgen?

Internet, hangplek bij uitstek voor mij. Soms puur en alleen ter vermaak, vaak werkgerelateerd en regelmatig ter inspiratie of advies.

Een van de adviezen die ik de afgelopen tijd een paar keer voorbij zag komen: laat je boodschappen bezorgen, dat voorkomt impulsaankopen en scheelt geld. 

Wij hebben onze boodschappen inderdaad weleens laten bezorgen. Toch merk ik dat ik dit steeds minder doe. Ik ben er namelijk steeds minder van overtuigd dat dit geld scheelt. En ik heb ook niet het idee dat het me uiteindelijk veel tijd scheelt.

Aan het begin van de week weet ik vaak nog niet met hoeveel personen we iedere dag aan tafel zitten. De oudste kinderen hebben steeds meer hun eigen agenda en ik vind het erg ingewikkeld om daar bij het bestellen van boodschappen op te anticiperen. Gevolg is dat we aan het eind van de week steeds meer restjes overhielden. En hoewel meerdere restjes samen natuurlijk weer een prima maaltijd vormen, had ik toch het idee dat ik meer voedsel weg moest gooien. Wat mij nogal tegenstond.

Ook met andere boodschappen greep ik steeds vaker mis.
'Koffie, schat?' 'Graag'...'Oh, dan moet ik nog even langs de super want we hebben geen voorraad filters meer.'
'Mam, wil je een rol toiletpapier van boven halen. Hier is het op.' 'Ehm..., tja.'
'Koekje bij de thee, buurvrouw?' 'Heerlijk, graag.' 'Jammer dan, hebben we niet.'
De realiteit was dus dat ik eerst een halve avond spendeerde aan het plaatsen van een bestelling, en vervolgens op de meest onhandige momenten alsnog naar de supermarkt pendelde voor een of twee dingen. Kennelijk zit het niet in ons systeem om de voorraad op gedetailleerd niveau te managen.  We tried..., we failed.

Wat ook een klein puntje van ergernis was: koopzegels meeleveren met de bestelling kon niet. Vanuit veiligheid van de bezorger snap ik dit heel goed. Maar om die koopzegels alsnog te kunnen kopen, moest ik met de bon langs de winkel.

Dus lieten we het bezorgen langzamerhand weer los. En eigenlijk bevalt me dat veel beter. Ik ben sowieso geen impulskoper, dus al die aanbiedingen die 'koop-mij' roepen, loop ik zonder moeite voorbij. Waar ik dan wel weer op let, is de 35% korting sticker op houdbare producten. Vanmorgen stond ik bij de kassa en zag ik toch weer een aantal euro's van het totaalbedrag afgaan. Die had ik niet bespaard als ik deze gerechten online had gekocht. Bovendien betaal ik geen bezorgkosten.

Nu moet ik hierbij vermelden dat de supermarkt op de route naar de school van de jongsten ligt. Ik kom er dus dagelijks langs en omdat ik vaak al wel weet wat ik nodig heb, kost een rondje door de winkel mij weinig tijd. Ik weet waar alles ligt en ga er doelgericht op af. Als ik eerst nog een kwartier had moeten rijden (en ook weer een kwartier terug), had het me natuurlijk veel meer tijd gekost.

Kortom: ik geloof niet meer in het bovenstaande advies. Het zal voor sommige mensen misschien inderdaad zo zijn dat ze door het bezorgen van de boodschappen kunnen besparen. Voor ons geldt dit niet. Wij besparen juist geld én tijd door de boodschappen zelf te halen, op meerdere momenten in de week.

Laat jij jouw boodschappen bezorgen?






Reacties

Populaire posts van deze blog

Ontslag

De juf en het koekje

Een nieuwe werkplek